Schemalagt liv

Hallå!
Nu börjar jag vänja mig vid livet som ensamstående på dagarna medan mannen är på skolan. Emanuel åker hemifrån 06.15 och brukar komma tillbaka 18.10. så det är lååånga dagar. stor omväxling för oss som är vana att spendera precis hela dagarna tillsammans. Men det går och lite är nog tack vare mitt numera schemalagda liv. Sedan lite drygt två veckor tillbaka har jag gjort ett städschema för att saker inte ska hopa sig här hemma. Jag blir så stressad när här är stökigt och skitigt men samtidigt tar latheten ofta över när det hunnit gå för långt. Så nu har jag tagit tag i det problemet och nu har det varit fint och städat och rent varje dag.

Såhär ser schemat ut:
Måndag:
Dammsuga
Plocka
Handla

Tisdag:
Dammsuga
Plocka
Dammtorka

Onsdag:
Dammsuga
Plocka
Badrummet
Vattna blommor

Torsdag:
Dammsuga
Plocka
Dammsuga altanen
Köket

Fredag:
Plocka
Dammsuga
Torka golven

Tvättar två ggr i veckan beroende på hur det finns lediga tider. Och disken görs efter varje måltid, allra senast efter middagen så den inte är det första man ser på morgonen. Och så har vi ledigt från alla måsten på helgerna när Emanuel är hemma och får på så vis så mycket tid som möjligt ihop.

Sen har jag även sedan i tisdags börjat göra matsedel.
Eftersom vi bara äter ekologisk mat (bortsett från kyckling som vi inte hittat ekologisk och svensk än) så drar pengarna iväg rätt snabbt. Och det har blivit att vi äter typ samma saker om och om igen. Allt finns inte ekologiskt och det gör att vi inte kan äta allt. Vi har valt att snåla in på andra saker för att ha råd att äta 100% ekologiskt då vi tror att det är bäst för pojkarna. Men nu när även Joel börjat äta och Liam äter mer så märks det i kassan och jag kände att det var dags för en ändring och försök till förbättring. Så jag gjorde en lista i måndags och åkte och handlade ingredienserna på tisdagen. Tro det eller ej, det blev billigare och variation! Nya maträtter varje dag denna veckan. Pappan var mer än nöjd när han kom hem i tisdags till en supergod (om jag får säga själv) laxsallad.

Här är denna veckans:

Laxsallad
Grönsaksgrattäng
Kycklinggryta i fetaostsås
Tacograttäng
Laxpasta
Korv i ugn med äppelbitar och blomkålsmos

Målet är två fiskdagar, två vegdagar, resten kyckling/kött. Vi har dock börjat fundera på att ta en till fiskdag och skippa kycklingen helt i väntan på att hitta ekologisk kyckling. Vi kör samma med Joel som vi gjorde med Liam. 100% ekologisk mat första året för att verkligen boosta och skydda och hjälpa immunförsvaret att komma igång och efter det är det okej med lite undantag ibland. Så kycklingdagar innebär att vi måste göra ngt annat till Joel och det är ju lite bökigt. Plus att det skulle kännas skönt att bara ha helt ekologisk kost här hemma.

Så, nu får vi bara hålla tummarna att jag orkar hålla igång detta nya schemalivet! Det är ju lite trist med så planerat liv men samtidigt så underlättar det verkligen massor så jag vinner ju på det i längden.

Nu vaknade min äldsta prins så nu ska vi mysa lite innan lillebror vaknar ❤




Kommentarer
Postat av: Caroline

Dammsuger du varje dag??? Omg, varför?? 😆

Svar: Haha ja. Det dras in grus av vagnen när vi varit ute och för att slippa dammsuga hela lägenheten varje gång så dammsuger jag där det behövs dagligen :) Lägenheten är så himla liten och hallen ansluter till alla rum så blir det grusigt där så blir det snabbt grusigt överallt! :)
Nicole

2016-09-16 @ 13:47:56
Postat av: Anonym

Kom ihåg att vila och sköta om dej själv också <3 Det är mycket jobbigare att vara hemma med barnen än att jobba/studera. Du är det viktigaste i dina barns liv och det är viktigt att du sköter om dej själv och tillåter dej mycket vila :) De minns inte oredan i hemmet eller hur hälsosam maten var (om man fuskar ibland) när de är vuxna, men de minns om mamma (och pappa) var glad, lycklig och närvarande <3 Men om du orkar med allt är det ju toppen! Vet bara själv när jag har varit ensam med mina 3 småttingar från tidig morgon till sen kväll väldigt ofta att ja måste släppa mycket av det extra (städning, tvätt osv) och umgås med barnen aktivt och vila regelbundet, annars har jag lätt små stressat och barnen blivit lidande :( Nu storstädar vi lördagar, mannen är ute och leker med barnen, jag städar, jag kokar middag så det också räcker till lunch och på heljen (om vi hinner;) brukar mannen vara ute och leka med barnen nån timme så jag bara får vila i lugn och ro (läsa, titta tv, sova, kolla mobil eller vad jag känner för). Det är lätt att nedvärdera sej själv "jag som bara är hemma borde ju hinna/årka" MEN du gör jyst nu det viktigaste jobbet i ditt liv någonsin, kom ihåg det! :) Du bygger starka, trygga individer som blir lyckliga vuxna!

Svar: Tack för dina ord! :)
Ja, just nu är det helt lagom. Det är när vi skjutit upp saker som jag blir stressad. Så detta passar mig väldigt bra. Just nu i alla fall. Sen får vi se hur länge jag känner så :)
Nicole

2016-09-19 @ 11:59:16
Postat av: Anna-Maria

Är såå imponerad av dig/er!! De enda jag har som mål varje dag är att inte lämna hemmet i kaos när vi går o lägger oss för jag HATAR att vakna upp till massa leksaker på golvet, disk överallt och kläder slängda i högar på golvet. Lite skit i hörnen klarar jag av mig att ha saker precis överallt gör mig sååå stressad och jag blir på riktigt dåligt humör 😄 så jag småplockar alltid under dagens gång och röjer ordentligt på kvällen. Städning, typ dammsugning, blir oftast på helgen när Niklas är hemma. Om det inte ser förjävligt ut vill säga 😄

Svar: Åh vad duktig du är!! På kvällarna är jag typ död och sitter beredd för att ta Joel om han vaknat. Haha. Jag mår också dåligt om jag inte får undan. Man måste göra det som får en att må bra! Oh undvika sånt som får en att må dåligt. Vi har redan nog om dagarna då vi är hemma med barnen, vi behövrt inte stökstress ovanpå det, hehe. Heja oss!!! ❤❤👏
Nicole

2016-09-19 @ 19:29:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0