A cry for help!

Hej alla mina fina mammaläsare. Jag skulle verkligen önska er hjälp! Jag har i några dagar nu experimenterat med Liams sovrutiner på dagarna för att se om det påverkar nätterna. Jag börjar få slut på idéer...


Hur mycket låter/lät ni era bebisar sova när de är/var fyra månader gamla? Hur ofta, länge och så... Ge mig allt ni har även om de inte funkar bra för er. De kanske funkar för oss istället ;)  
Och hur är era nätter? Vad har ni för kvällsrutiner? 

Börjar bli desperat läge här hemma! :O 




Kommentarer
Postat av: Johanna

Ellie-Rose får sova precis när hon vill på dagarna. Hon orkar oftast vara uppe 2-3 timmar och sen är det sovdags. Det jag har märkt är att jag måste vara lyhörd för hennes "tröttsignaler" och lägga henne ganska omgående för annars blir hon övertrött och ledsen och då är det svårt att söva henne.

På kvällarna lägger jag henne vid åtta och sen vaknar hon två-tre gånger under natten och vill ha mat och somnar alltid med tutten i munnen :) Sen brukar vi gå upp nån gång mellan 8-11.

Jag är ju verkligen ingen expert men enda rådet jag kan ge är att låta barnen sova precis när de vill och hur länge de vill. När de här så här små behöver de mycket sömn. Tror inte på att hålla barn vakna för att de ska sova längre på nätterna. Det tror jag bara leder till övertrötta barn och utmattade föräldrar.

Svar: Hur länge sover hon varje gång hon sover på dagarna då? Och sover hon själv eller på dig? Liam orkar ungefär samma innan han vill sova igen. Men han sover liksom 2 timmar då!

guud villen lyx! Haha. Liam sover ca 8 timmar per natt med minst två uppvaknade nu för tiden... Samsover ni?

Nä men precis...! Jag tror samma som du. Men jag blir så himla knasig på att det verkar som att alla ofta sover ca 10-12 h per natt medan Liam bara sover åtta. Vill bara veta om jag gör ngt "fel" eller kan ändra på något... Lägger jag honom 7-8 på kvällen så gör han liksom morgon vid 4-5... Och DET om något gör MIG utmattad och då går jag ändå och lägger mig senast 22. :/
Skulle vilja att han byter ut sina 5 timmar som han sover på dagen till nattsömn och bara tar små kortisar på dagen istället...
Nicole

2014-09-24 @ 22:03:04
URL: http://jojohannas.blogg.se
Postat av: Laura

Ja vår sömn har jag ju skrivit om förr också och för det mesta sover vi bra på nätterna, med ca tio timmar sömn totalt och 1-2 uppvak. Kvällsrutinerna är amma, stillsam lek/sång/ramsor, sedan ett mysigt bad, snabb massage och kräm samt ren blöja och på med pyjamasen. Efter det ammar vi igen en snabbis och så i säng då vi är lagom trötta.

På dagarna får han sova hur mycket han vill eftersom han sällan sover mer än en halvtimme i sträck. Ofta blir det 2 * 15-30 minuter och så kring 17-18-tiden en lite längre vila (vaknar han för tidigt ligger jag bredvid honom och försöker få honom att sova lite till), vi sover sent. Totalt blir det kanske 2 h sömn under hela dagen..

Svar: Mmm misstänker att det är där liam skiljer sig från mert då... Han sover 1-2 timmar vid tre tillfällen per dag...

Så himla skönt med 10 timmar mot våra 7-8...! Aavis. Haha... Jag får väl helt enkelt inse att jag har en morgonbebis... Eller så har han fattat helt fel och sover för mycket på dagen! :P
Nicole

2014-09-25 @ 00:02:27
URL: http://papatya.blogg.se
Postat av: Annelie

Vår Stella på fyra månader sover väldigt olika under dagen. Brukar dock försöka se till att hon är vaken i ett par timmar på kvällen innan det är dags att sova. Mellan halv 9 och 9 blir det pyjamas, ny blöja och en godnattsaga för att hitta lugnet. Sen somnar vi oftast ansikte mot ansikte (hon sover i nest i vår säng) och vaknar sedan någon gång mellan halv sex och halv nio, får en flaska mat och ny blöja och sover vidare till nio-elvasnåret. Vi har provat att variera läggtiden, och lägger vi henne tidigare så vaknar hon tidigare och lägger vi henne senare så sover hon oroligt och vaknar en del på natten. Då får kl nio funka, alla får sova och är skapligt pigga dagen efter. Kan han inte ha någon utvecklingsfas nu som gör att han sover sämre? Hoppas ni hittar en lösning iaf!

Svar: Men äh, det låter ju hur skönt som heeelst! Sova till elvaaa!? Ååh. Inte nådigt avis här inte, säger mamman som varit vaken sedan 5 ;P
Jag har faktiskt märkt att ju senare han somnar ju oroligare sover han. Men han har ju börjat vägra somna när han borde, hah. Han sover bäst när han somnar runt 7-8... Men de senaste dagarna har han hållt sig vaken till 22 typ. fattar inte hur han orkar ens!
Men ja, som du säger så kan det ju vara en utvecklingsfas... Enligt en app jah har så har vi några dagar kvar av ett språng så förhoppningsvis är det det som gör det och att vi snart har långa sköna nätter! :)
Nicole

2014-09-25 @ 06:49:28
URL: http://bylilli.blogg.se
Postat av: Johanna

Hon sover lite olika. Ibland en halvtimme-timme men om jag ligger bredvid henne blir det 2-3 timmar. Hon behöver rätt mycket sömn på dagarna, sover hon bara 30 min-en timme är hon lite grinig och behöver somna efter ca en timme igen. Sammanlagt sover hon säkert fyra-fem timmar om dagen. Vi samsover på nätterna och ibland på dagarna :)

Ja herregud det förstår jag att det gör dig utmattad :( Ellie vaknar vid den tiden och vill ha mat och då går ju ögonen i kors och man vet knappt vad man heter. Hon kan ibland vara pigg vid den tiden om vi går upp och byter blöja men sen får hon mat och blir oftast trött igen. Blir hon inte det brukar jag visa henne att det är sovdags (alltså blunda när jag ligger bredvid) och tillslut blundar hon med. Vi har det även kolsvart i sovrummet så det är säkert också en anledning till att hon blir trött ganska fort igen.

Har du pratat med BVC om det här? Tänkte att de kanske har nåt tips på hur ni kan göra.

Hoppas verkligen att det löser sig med sömnen för er! Man behöver verkligen få sova för att orka med. Inte så kul att vara en zombie på dagarna.

Svar: Okej... Ja när han sover på mig så kan han sova i evigheter! Jag vill ju inte heller lksom väcka honom på dagarna. Det känns för elakt..
Han kanske har svårt att komma till ro själv på morgonen... Har provat samsova på morgontimmarna förr men nu verkar inte ens det gå! Han är pigg som en lärka! Ska dock prova det du gör, att byta blöja och sen amma. Nu gör jag det i omvänd ordning i hopp om att han ska somna redan efter amningen. Men gör han inte det så är ju det säkraste sovkortet (matkoma) taget och så är morgonen här. Hehe. Men ja, imorgon ska jag testa att byta blöja först!
Jag har provat blunda och sova vidare då börjar han bara leka med täcket, eller mitt linne, eller mitt ansikte eller allt han kan komma över så det funkar inte heller.. Och vi har det så mörkt vi kan få det med mörkläggningsgardin... Så ja. Men blöjbytet ska jag deff prova!

Ska även ta ditt tips om att prata med BVC, de kanske har ngt superknep liggandes :)

Ja gud. för lite sömn kan ju göra en till en helt annan människa...! Usch.

Nicole

2014-09-25 @ 06:52:04
URL: http://jojohannas.blogg.se
Postat av: Alex

Nu är ju min 5 veckor yngre än din men tänker att alla inputs är bra inputs!

Lo får sova hur mycket han vill på dagarna, men ofta blir det 40-60 min i spjälsängen och ibland låter jag honom sova i selen om han fortfarande verkar trött. Annars är han vaken kanske någon timme innan det är dags att sova igen. På ett ungefär är det vara vaken 2 h och sen sova 2 h. Självklart inte varje gång men så gott som!

Han nattas ungefär kl 20 på kvällen och vi har ingen direkt kvällsrutin förutom by blöja, pyjamas och amning och sen vaggas till sömn i famnen. Sen vaknar han någon gång mellan 2 och 4 för mat, somnar om bredvid mig och vaknar igen kl 6 och vill gå upp. Då går vi upp i ungefär en timme och sen sover vi en timme till.

Hoppas att det bara är en utvecklingsfas och att du snart får sova lite bättre! Hjälps ni åt något på nätterna eller tar du alla nätter själv?

Svar: Jaa, helt rätt tänkt! :)

Jaa, jag är också inne på att låta honom sova så mkt han vill. Eller i alla fall aldrig väcka honom om han väl somnat.
20-06 låter ju verkligen helt okej. Jag skulle helst se att jag får göra morgon allra tidigast kl 06, men helst 07. 05 känns ju omänskligt tidigt och det känns även som natt då!

Jaa, jag hoppas innerligt att det är en fas bara.
Nä, jag tar alla nätter :/ Emanuel pluggar så det blir jag som tar nätterna.
Nicole

2014-09-25 @ 09:48:58
URL: http://alexochlo.wordpress.com
Postat av: Alex

5 är alldeles för tidigt! Det orkar man inte. Jag hade också önskat kl 7 men att hålla hobom vaken till 21 går typ inte, hehe. Vi har försökt! Då blir han bara övertrött och grinig.

Max tar Lo vissa nätter/mornar (när Lo inte är hungrig då) trots att han jobbar och det är guld värt! Vårt resonemang är att precis som att Max måste vara pigg på jobbet måste ju jag vara pigg hemma när jag är med Lo. Så om det är att det har varit en jobbig natt för mig så tar Max ibland nästa jobbiga natt.

Svar: Haha ja då får man helt enkelt ta de fantastiskt tidiga morgnarna. Liam sover bäst och minst oroligt om han somnar vid 7-8 men då blir ju resultatet också att han vaknar vid 5... :/

Ja det är ju ett väldigt bra resonemang! Och väldigt sant. Med för lite sömn så blir man inte så bra på sitt mammajobb heller... Skönt att ni har löst det så och kan dela på de tunga nätterna!
Nicole

2014-09-25 @ 16:21:33
URL: http://alexochlo.wordpress.com
Postat av: Jennie

Vi har inte helt rutin på dagssömnen, men nattsömnen har varit samma lääänge nu. Han somnar vid ca kl 21 och oftast vaknar han bara en gång under natten för mat (oftast vid 05-tiden) men somnar om rätt direkt (såvida han inte har någon utvecklingsfas på g eller knip i magen, då kan det vara 2, max 3 uppvak under natten då han får bröstet o somnar om igen). Vid 8 vaknar han och vill äta, jollra och bajsa genom pyjamasen (händer typ JÄMT), o blir till slut arg om man inte stiger upp :-)
Sen somnar han oftast igen vid 10-tiden, men det är väldigt olika hur lång den vilan blir, allt från 20 min till 3 timmar. Han sover oftast 2 eller 3 pass på dagen, som sammanlagt blir ca 4 timmar spritt över dagen.
Jag brukar styra det till att han tar sin sista powernap vid 18-tiden om jag vet att han behöver det, så att han ska orka vara vaken till minst 20.30. Men det händer också att han sovit så bra på dagen att han är vaken från kl 16 tills han somnar för natten. Som sagt, dagssömnen är lite olika :-) Men det beror lite på hur våra dagar ser ut också, är inte alla dagar jag kan låta honom sova tre timmar oavbrutet mitt på dagen liksom utan ibland blir det lite upphackat.

Hade jag vart du så hade jag nog försökt väcka honom när han sovit tillräckligt länge för att inte fortfarande vara trött, o passa på när han vrider eller vänder sig i sömnen för då sover han ändå ytligt o har större chans att inte bli ledsen när han blir väckt :-) Nu vet jag inte hur långa pass han sover men kanske det kan vara lämpligt att väcka honom efter 40-60 min? Det brukar vara en passlig längd här i varje fall, de gånger jag behöver väcka honom för att vi ska iväg eller så :-)

Svar: Åh vilka himmelska nätter! :)
Hahaha vad roligt (och antagligen väldigt jobbigt) att han bajsar igenom varje morgon! Har har Liam börjat bajsstrejka och bajsar bara en gån per vecka för tredje veckan i rad. Skulle bli överlycklig av en överfull bajsblöja ;P

Mm smart att försöka styra så. Det brukar jag också försöka göra. Men de senaste dagarna har det icke hjälpt. Dock så verkade det funka ikväll! Han sover nämligen redan så håll tummarna ;)

Jaa jag har varit lite emot att väcka honom just för att jag känner mig så elak och för att han blir så ledsen. Men smart det där med att passa på medan han vänder sig...! Då sover han ju jättelätt. Det skulle ju räcka med en liten puss så vaknar han. Och vem vill inte vakna till mammas puss ;) hehe. Nä men skämt åsido. Bra tips! Ska testa det :) tack!
Nicole

2014-09-25 @ 16:45:13
Postat av: Tanja

Jag känner med dig, att inte få sova på natten är hemskt!
min kille är 14 veckor nu och det här med sömnen är inte lätt, har inte sovit ordentligt på över tre månader nu, precis som du antar jag!
Min sons dygsnrytm är ungefär så här iaf: Äta, vara vaken 1-1,5 h sen sova ungefär 30-60 min. Så här är det hela dagarna. Det är viktigt att jag somnar honom innan har hunnit bli för trött för då bara skriker han och inget funkar! PÅ kvällen har vi ingen nattningsrutin direkt, byter blöja, sätter på pyjamas sen ammar vi vid halv 9 i sovrummet i mörkret. han slumrar ofta till vid bröstet, sen lyfter jag över honom i hans säng. Har jag tur sover han sen 3-4 timmar innan det är dags för mat varannan timme fram till 5. Då vill han inte sova mer så då får min man gå upp och roa honom innan jobb så jag får sova lite.
Detta jag beskrev nu är en bra dag och natt. Ibland blir allt totalt tvärtom och bara kaos! haha

Svar: Åh gud! Varannan timme hela natten nästan.... Låter inte alls kul! Fast iofs så är det samma hör ju haha! Så knasigt att jag glömde det :p ganska exakt samma. Han sover ett längre pass först och sen är det varannan timme som gäller tills han vill upp.
Vilken tur du har som har mannen som tar honom innan jobbet!! Inte lite avis på den alltså...
Hoppas det vänder för oss båda snart!
Nicole

2014-09-25 @ 19:31:24
URL: http://tanjaselma.blogg.se
Postat av: Johanna

Nämen fy att gå upp vid den tiden borde ingen stackare behöva göra! Hoppas verkligen att det ändrar sig!

Våra dagar ser ungefär ut såhär (just nu iaf) :P : Hon sover mellan 21-09, cirka. Med mat vid 3-4 tiden och 6-7 tiden. Sover i sin egen säng men de sista timmarna brukar vara lite oroliga med magknorr och spotta ut nappen-gnälla-i med nappen osv, så då brukar hon sova mellan oss. De flesta dagarna sover hon en dryg halvtimme vid 11 tiden i soffan efter lite tuttande eller vaggandes i famnen. Sen brukar jag gå 1 timmes promenad vid 14 tiden så hon verkligen får sova, ibland sover hon vidare en sväng och sen sover hon en dryg halvtimme till vid 18 tiden. ( om vi är iväg blir det oftast lite mer sömn då bilfärder är en stor hit!)

Här är problemet att jag tycker att hon sover för lite på dagen (jag får ju ingeeet gjort!!) men sålänge vi har så här bra nätter ska jag inte klaga!

Du kan ju alltid prova att väcka honom lite försiktigt efter ca 1 timme. Tror jag läst någonstans att de är ett sätt. Han lär inte få några men för livet av det iaf ;) så testa går ju alltid. Kanske försöka få honom att sova en sväng vid 18 så han orkar vara uppe lite längre = sova längre...men det kanske bara blir grinigt? Lycka till !

Svar: Gud så sköna nätter ni också haaar. Haha! Men inatt har jag faktiskt fått en bra igen. Det blev lite mindre sömn igår på dagen så det var väl det som gjorde det antar jag!

Haha kul att det alltid ska vara något :P du vill ha mer sömn på dagarna och jag vill ha mindre :P

Mmjoo, men jag vill att han ska somna vid 8 för att jag har märkt att han sover minst oroligt då... Nen kanske en liten snabbistupplur vid ca 5-tiden skulle kanske vara ngt att prova!
Nicole

2014-09-25 @ 21:26:21
URL: http://johannaraaf.blogg.se
Postat av: Johanna

Just det, en sak som iaf förändrade våra nätter till det bättre. Jag byter inga blöjor på natten om hon inte bajsar (vilket sällan händer). Dagens blöjor suger upp såpass bra att de håller dem torra och har dom inga blöjeksem eller är röda så är det ingen fara. Sen är ju vissa barn jätte kinkiga med kiss i blöjan, Noelia bryr sig inte ens om den är full med bajs.. knasigt barn!

Svar: Jaa det slutade jag med när han slutade bajsa på nätterna. Det blev ju bara kaos när han väcktes av att byta blöja. Och precis som Noelia så kan han inte bry sig mindre om en kissblöja :P haha
Nicole

2014-09-25 @ 21:31:57
URL: http://johannaraaf.blogg.se
Postat av: Jennie

Hilmer blir 4 månader på fredag och sen han föddes (och iofs innan i 2 månader med) så har jag som mest fått 2-2,5h sömn i streck.
Vi lägger honom för natten runt 20. Sedan ammar jag honom innan jag somnar och sedan blir det ungefär amning varannan timme till 8-9 då vi går upp.
Nu är han inne i någon fas där han sover oroligt och då vaknar han lite oftare på nätterna, så nu får han sova hela nätterna bredvid mig.
På dagen brukar han vara vaken 2-3h och sedan sover han ca 30min pass. Sover jag jämte honom kan han dock sova lite längre eller om vi är ute och går.
Jag hoppas på längre sovpass när han börjar äta och inte amma heltid :).
Har tyvärr inga tips på sovrutiner mer än att jag tror på att inte göra det för svårt för sig med långa ritualer innan läggdags. Vi byter till pyjamas vid 19 och sen e han redo för att somna för natten när han bli trött.

Svar: Uh, gud så jobbigt att alltid vakna varannan timme... Jag ska kanske inte klaga känner jag ju nu :P hehe.
Nä några långa och krångliga ritualer känner jag inget behov av faktsiskt. Mer typ, bad/tvätt, ombyte och liten sångstund. Skulle vara mysigt att få till :)
Hoppas Hilmer kommer ur fasen snart så du får sova lite bättre:)
Nicole

2014-09-28 @ 10:11:32
URL: http://lillapyret.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0