På väg mot en stor förändring

Vi har gått och klurat ett tag nu och i måndags kväll togs beslutet. För mig började tankarna på allvar när jag läste att en tjej, vars blogg jag följer, och hennes man alltid lägger ifrån sig telefonerna när de är hemma och medan deras son är vaken. Min första reaktion på när jag läste det var "åh, så bra idé". Alla, eller de absolut flesta, som har smartphones känner säkert att man sitter för mycket och att man skulle vilja dra ner på användandet för att umgås mer med familj och vänner osv osv. Men av någon anledning så är det inte så enkelt. Iaf inte för mig. 
Jag har då känt flera gånger att jag måste dra ner på användandet men det blir liksom aldrig av. Det är så ofta som "jag ska baaaaaaraaaa kolla en grej" eller "ska bara svara på ett sms" eller vad som helst. 

Det som fick mig att nu ta det stora steget till förändringen, som jag snart ska berätta om, var när jag igår läste om en familj (mamma, pappa och två barn) som hade krockat med en älg. Mamman hade fått lite skador men de andra hade klarat sig. Mamman var admin i en grupp jag är med i på facebook. Hon berättade att hon ska ta en paus från sociala medier och umgås och ta vara på tiden med familjen då krocken hade varit en wake up call på att ta vara på det fina man har. Då kände jag att nu är det fasen dags. 

Så sedan i tisdags har vi inte använt telefonerna medan Liam är vaken, och inte heller på dagarna när Liam sovit sin lur om vi liksom är med varandra då. Det känns såå bra! Hah. Att något så naturligt ska kännas så märkvärdigt? 

Det enda vi använder telefonerna till på dagtid om vi är med varandra (är man iväg ensam är det väl lite friare omän jag vill dra ner på användandet även då) är skype (vi har ju familj och vänner på långdistans så vi måste ju umgås med dem) och även samtal. Och SJÄLVKLART till dokumentation av Liam. Det skulle jag aldrig kunna undvara. Ääälskar bildminnen! 
Sms, surf och allt annat som gör att man tittar mer i tlf mer än varandra får vänta till kvällen när Liam somnat. Och inte ens då tänker jag surfa som jag gjort fram till i tisdags utan dra ner även då. Sen har ju jag och Emanuel fortfarande vår myyyysiga skärmfria tid efter 21 också. 

Har många gånger varit i samtal med andra föräldrar där vi gnällt på föräldrar som håller på med telefonen framför sina barn på typ lekplatser eller vad som helst. Jag tror att många av oss som gnäller är föräldrar som är precis likadana på hemmaplan. Jag kom fram till att vissa av oss är "telefonhooked" privat och hemligt och vissa är helt enkelt öppna med det. 

Många (iaf jag) känner att avkoppling är när man på kvällen kan slänga sig i soffan och slösurfa lite och vara själv. För mig känns det liiite konstigt när jag tänker närmre på det. Att slappna av borde man göra genom att ligga och bara reflektera över dagen, över SIN dag, och tillåta sig tänka SINA EGNA tankar som dyker upp automatiskt av sig själv och inte av det man surfar om. Eller att sitta och prata om dagen med sin partner kanske? Eller bara ligga och hålla om varandra i tystnad? Kanske ingen håller med mig men så känner jag. Jag hoppas och tror att detta ska kunna göra att jag kan umgås lite mer med mig själv utan att bli så himla uttråkad så snabbt och direkt dra fram telefonen. För jag gör verkligen det typ direkt jag har brist på annat att göra. Och ibland har jag inte ens brist på saker att göra utan den åker bara upp av vana. Och så hoppas jag även att det ska ge mer kvalitetstid med familjen och framför allt mer tid med Liam. Och snart vår lilla bebis!
Det låter som att jag suttit med telefonen konstant, det har jag verkligen inte. Men telefonen ligger alltid, eller oftast iaf, rätt nära tillhands och jag är för nyfiken då jag får ett sms, notis på fejjan eller vad som helst. Men nu äre slut på det! 

Sååå, ni som är vana vid att jag svarar snabbt(😂) nu vet ni varför jag segat de senaste dagarna. Jag är ledsen, men familjen är prio ett! ❤️ 

Buspojken som verkligen fyller mitt hjärta med så mycket kärlek. 
All tid med dig är värd att vara delaktig i till 100%! 

Vad säger ni? Känner ni igen er eller är jag ensam om att älska min telefon? 😂😂



Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Skitbra tankar!! Här hemma är det faktiskt samma sak under Stellas vakna tid. Inga telefoner i onödan!! O det är faktiskt inte vi som tog ett aktivt beslut utan DET GÅR INTE att ha framme mobilen när Stella är med för då ska hon ha sen diiiiirekt!! O får hon inte det så blir hon arg som ett bi så det har automatiskt blivit att när hon är vaken ligger mobilerna gömda. O efter att det varit så ett par veckor kändes det så jäkla bra!! 😃 nu är det inte "jobbigt" längre och det är naturligt i vårat liv att mobilen inte tar över. Sen kan jag säga att när Stella sover åker den fram rätt fort haha! Men vi har pratat om det med för vi känner att det inte är bra att vi sitter i varsitt hörn i soffan o surfar istället för o prata med varandra 😫 helt galet!! Så det ska bli en förändring där med! 😃

Svar: Hahah! Jaa, det problemet har vi också. Men jag har ändå som hittat små stunder så jag kunnat använda den om han vart upptagen med annat. Haha! Så sjukt det låter 🙈😂
Hahah, jaa. Det där känner jag igen. Man nästan längtar efter att få slänga sig i soffan med telefonen 😂
Men, icke mer av det där här hemma nu inte. rätt spännande och intressant ska det bli att se om man liksom får skittråkigt på ngt sätt eller måste vänja sig vid att faktiskt umgås mer. Och att det kanske kan ta ett tag att känna ett lugn utan telefonen? Hah! Allt låter så sjukt när man hår till botten med användandet 😂😂
Nicole

2015-09-26 @ 07:18:33
Postat av: Ulrika

Jag känner tyvärr igen mig! Har tänkt massa gånger att jag ska dra ner på användandet men det har inte riktigt blivit av... Får ta mig i kragen jag med!!

Svar: Nä, det blev aldrg riktigt av här heller. Förrän nu då! ;)
Nicole

2015-09-26 @ 12:34:44
Postat av: Johanna

Instämmer med dina tankar! Här gömmer vi mobilerna när noelia är vaken för annars snor hon dem direkt. Men använder den ändå mkt när hon sover...ibland när man tänker på det är det rätt sjukt, vad gjorde man förr i reklampauserna liksom!? 😳

Svar: Haha, ja. Vi kan inte ha dem framme här heller! Heh. Men har sim sagt använt lite i smyg när tillfälle ges.
Haha jaa, visst är det helt knäppt när man tänker på det? 😳😂
Nicole

2015-09-28 @ 09:28:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0