Suttungen och växtskyddet

Börjar känna en smula panik över mitt mål att amma i ett år till... Det är så långa jobbiga nätter. Snart ett år av jobbiga suttar-nätter. Så nu går vi i olika lösningstankar. En är att börja neka amning mellan en viss tid på kvällen/natten. En annan är att när Emanuel slutat skolan så ska han ta några nätter och på så sätt avvänja nattamningen. Och en annan idé som väcktes inatt var välling. Så jag skulle tro att det kanske blir en blandning av alla tre. Dra ner på amningen och sen tar emanuel nätterna. Så det inte blir att få från 6 amningar varje natt till 0. Jag skulle vilja få tillbaka den mysiga amningsskänslan och tror att det skulle komma tillbaka om jag bara fick sova lite mer på nätterna istället för att amma nätterna igenom. Hans tänder har dessutom börjat skava vid många amningar, speciellt när han är trött. Och deeet gör ont. 
Så om vi kan minska lite så kanske jag kan behålla morgonamning och en mitt-på-dagen-amning. Och
Möjligtvis en kvällsamning. Bara för myset och för att han ska få i sig mjölkens nyttigheter. 

Måste hitta ett bra recept på välling, vill inte ha färdiggjord/köpes. Och så måste vi köpa en dyrjävla glasflaska igen. Blöh. Och en silikonnapp till den. Och frakt. Hej 500kr fattigare... 

-------

Något roligare! Nu har vi (läs: Emanuel) byggt ett skydd för våra växter. Heh. Liam växer oc växer och har börjat nå upp till växterna i fönstet. Och för att undvika att han ska få en glaskruka krossad mot hans huvud så fixade Emanuel detta :




Väldigt fiffigt och bra! :) 


Imorgon äre ettårskalas....! Ett ååår?!?! 
Det vankas en egen liten tårta åt herrn minsann ;) Ska bli kul att se hans min när han får kladda och smaka såna smarrigheter! 😂☺️



Kommentarer
Postat av: Laura

Har en likadan suttunge här... Just nu är jag för trött för att orka ta tag i problemet, men jag hoppas han självmant kommer att börja minska på nattamningen snart..

Kul med kalas, vi bloggläsare får väl också ta del av det sedan? ;) Vad ãr det för slags tårta han ska få? Vi har inte gett Mert socker än, och så har han ju alla allergier också så jag vet inte riktigt vad vi ska bjuda honom på hans födelsedag. Skulle ju vara kul med något annorlunda än det vanliga. :) Ja, vart har ett år tagit vägen...!?! De var ju alldeles nyss små knyten som ammade, ammade och ammade hela tiden. :)

Svar: Jaa jag har också hoppats på det men alltså hoppet försvinner när jag är med i en grupp som heter sluta nattamma på facebook där fleeeera av barnen är lååångt över året.... Puuuh!

Jaa det ska tas bilder! Blir bara ett minikalas med Emanuels familj så inget stort :)
Han ska få en gräddtårta. Vi tänkte först ge något sockerfritt typ rawfood-tårta men sen tänkte vi om och tycker att han gott kan få smaka en riktig tårta! :))
Jaa svårt med Merts allergier :/ meeen, visst är det ägg och mjölk han inte tål? Mjöl går väl bra va? För då har jag recept på en god tårtbotten! Jah själv är ju också äggallergiker och sitter på massa smarriga äggfria recept :)
Nicole

2015-05-08 @ 13:04:00
URL: http://papatya.blogg.se
Postat av: Anna-Maria

Jag tycker du är så jäkla strong som har orkat ett helt år utan att sova ordentligt!! Jag blir helt förstörd av några krångliga nätter på raken men jag antar att man vänjer sig lite också. Jag tycker det låter som ni har lite smarta lösningar iaf och håller tummarna att de ska fungera 😃 det finns en bok som har jäkligt bra recept på barnmat. Tror allt är glutenfritt i den boken. Men den har massa bra recept på allt från gröt till andra frukostar och vanliga måltider :) trooooor det kan finnas vällingrecept i den också. Kan ta reda på namnet på boken. Tror den heter typ "barnmat" eller nått sånt enkelt :) har ni bestämt datum för eran skånetripp i sommar förresten? 😃

Svar: Tack så jättemycket! Jag börjar själv också tycka jag är stark. Haha! Har haft några gråtsessioner där jag verkligen varit nära att ge upp... 🙈
Jaa ta gärna reda på namnet!! :) Glytenfri välling är precis det vi vill ha :)) Tack!
Jaa, nuu är datumen spikade! Vi kommer 15 - 26 juni. Är ni hemma någon av de dagarna? :) såå roligt att ses på riktigt ju! 😍
Nicole

2015-05-08 @ 16:29:02
Postat av: Johanna

Phuu..att du kämpar på o orkar. Fast anledningen att vi var tvungna att ta tag i det en gång för alla var ju att jag skulle jobba...el praktik rättare sagt. Tror inte jag hade kunnat fungera på ett jobb annars.

Kanske trappar han ner av sig själv. Men hur lång tid det tar kan man ju inte veta. Vf sluta med något så mysigt kan man ju tänka att dom tänker.

Men jag personligen tror att det är svårt att få dom att förstå att amning på dagen är ok men på natten inte ok. Jag kände att sluta helt fick henne att förstå på ett annat sätt. Sen ibland kan jag sakna amningen o vårt speciella mys. Men samtidigt blir hon kramigare o pussigare ;) varje dag så myser gör man ju ändå. Och det kändes inte som det tog särskilt många dar innan hon hade glömt bort vad tuttarna var till för.

Nu äter hon iaf såååå mkt mer på dagen o får välling morgon o kväll (dock ger vi köpevälling) (godnattvälling fullkorn) o hon sover som en stock mellan 20-07 ibland 08 i egen säng. Kan inte fatta att det kunde bli så bra med denna sömnkrånglade unge...till slut. Visst har vi lite bakslag ibland o hon vaknar 1,2 ggr o gnäller lite men ändå, skillnaden sen förr är ju extrem.

Ville inte tro på metoder o sånt utan man ville ju att hon skulle sluta av sig själv. Men för oss har det verkligen funkat o gjort livet så mkt enklare. :)

Sorry för lång kommentar. 😁😂 ville bara visa att det inte är omöjligt även om ni ändå inte vill göra som vi har gjort. 😃 /johanna o Noelia.

Svar: Jag är rädd att du kan ha rätt i att det kan vara svårt för dem att förstå skillnaden. Det är nog det som gör att jag drar mig lite för det :/
Men vänta va?! NOELIA? Sover hon själv mellan de tiderna??? Hon har ju varit lika bökig som Liam... Oh gud... Vad gjorde ni? Huur gjorde ni? Kanske skulle vara värt att testa er grej... Ett års amning är ju iaf bättre än ingenting får man kanske se det som...!

Nej, jag uppskattar veerkligen din långa kommentar! Hade ingen aning om att bi fått det såå bra! Ge mig gäärna tips och berätta hr ni gjorde och gärna hur hon reagerade och hur lång tid det tog innan det blev bra :) Om du orkar dvs! ;)
Nicole

2015-05-09 @ 10:22:59
Postat av: Anna-Maria

"Barnmatsboken" heter den 😃 den verkar kanonbra!!
Jaa då ska vi allt vara hemma 😃 jäklar vad kul o ses!!

Svar: Ah, ska kolla på det, tack! :)
Jaa, sjukt kul!! Vi kanske kan höras liite närmre och bestämma lite mer specifikt vilken dag vi ska ses? :)
Nicole

2015-05-09 @ 11:55:29
Postat av: tanniz

Angående glasflaska så antar jag att du redan har koll på "keepjar". Smidigt då man kan ta vilken flaska som helst. Tänker kanske främst på den lilla vattenflaskan som kastas och ev går sönder.
Annars vill jag tipsa om NUKs glasflaskor. De har vi. Med ett smidigt silikonskydd så går den inte sönder om den kastas. Kanske inte den billigaste flaskan men jag vill tro att de som företag tänker till lite extra kring material och ämnnen. Sen är det den enda nappen som min tjej tar :)

Svar: Men jisses. Den har vi helt missat! Det var ju till och med naturgumminapp på den...! Tusen tack för tipset!!
Nicole

2015-05-09 @ 13:55:01
URL: http://tanniz.bloggo.nu
Postat av: Johanna

Jo hon har sovit hela nätter flera gånger nu...upp mot 10 timmar. Man vågar knappt skriva om det.

Vi bestämde att det var slut med amning. (Hade redan slutat på dagtid) Vi läste på massor om sova hela natten kuren o gjorde sedan vår egna version av den.

Arsim (som är pappaledig) tog över nätterna och det tog tid innan vi såg resultat. 20 nätter för att vara exakt...phuu!

Men i korta drag så lägger vi henne med välling o hon får sedan somna själv. Gnäller hon lite går vi inte in, gråter hon går vi in men säger ingenting o tar inte upp henne (nån gång har hon blivit hysterisk o då har vi tagit upp) men målet har varit att hon ska somna själv, utan mat, vaggande, bluffande, strykande osv osv. Så om hon vaknar på natten får hon en tung hand över ryggen som visar att vi finns där o lugnar men sen tas den bort. Hon ställde sig mkt upp i sängen i början o då la vi henne ner igen (X antal ggr) ;) Men det har inte varit lätt, hon har varit väldigt förbannad minst sagt emellanåt...inte konstigt när man tar bort hennes trygghet på natten. Men vi, speciellt arsim, har varit otroligt envis o nu sover vi mkt bättre allihopa. :) tror liksom att ist för att vakna o vilka ha tutte har hon lärt sig att bara somna om. tycker även att sovrutiner o matrutiner på dagen har blivit bättre efter detta.

Det är väl i korta drag hur vi gjort.skriv om det är något speciellt du undrar över men tror att det är så de flesta sovmetoder funkar...inpränta en ny vana liksom..

Svar: Tack!
Äter hon vällingen i sängen själv eller ger ni den?
Sover hon i eget rum?
Ååh vad jag skulle vilja ha hela nätter...
Nicole

2015-05-09 @ 21:26:09
Postat av: Johanna

Ja hon äter vällingen själv i sin säng. Sen tar hon nappen o somnar oftast väldigt fort. Sen går jag in en stund senare o tar bort flaskan. Nä hon sover i vårt sovrum (bor bara i en två) jämte arsims sida av sängen.

Ja det är en otrolig skillnad för ork o humör framför allt.

Svar: Okej...! Ska provge välling snart tror jag. Måste bara komma över sorgen över amningsstoppet :(
Tack för dina tips iaf!
Nicole

2015-05-11 @ 20:32:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0