Skärmförbud

Det här med skärmar. Innan Liam kom så var vi väldigt överens om att Liam inte skulle få titta på tv, inte titta på mobilen, och inte titta på datorn.  (Skype räknas ej då jag vill skypa med min familj och så.)
Vi är fortfarande lagda åt det hållet med små reservationer. Vi tar faktiskt till babblarna på telefonen vid akuta lägen. Till exempel i bilen när en less bebis vill upp. Eller ibland när naglarna ska klippas och bluttis inte vill ligga stil så åker babblarna fram för att rädda hans små fingrar från att klippas istället för naglarna. Självklart testas andra alternativ före och babblarna på fånen är sistahandsvalet. Men det är ändå roligt hur man bestämt sig för en sak men så blir det inte riktigt så.

Vi är dock rätt nära våra tidigare mål. Han brukar inte få titta mot tvn om vi ser på tv, utan då underhåller vi honom på annat vis och håller honom intresserad på andra håll. Att se film och hänga med i den är alltså inte något alternativ längre. Hehe. 
Vi resonerar som så att Han behöver verkligen inte titta på tv än. Så han får vackert aktiveras på andra vis. Tv kommer han få se nog så mycket om några år tänker jag. Vi kommer dock begränsa tiden framför tvn så länge vi kan ävensen när han sen väl får se. Så är iaf planen nu ;)

Dömer ingen, alla gör som de vill. 
Och med handen på hjärtat så skulle det ju vara fantastiskt skönt att placera honom en liiiten stund framför tvn så jag kan koppla av med båda händerna fria på dagarna, hehe, och han skulle säkert tycka att det var jätteroligt, men han klarar sig definitivt utan, anser vi.

Vi kör golvjobb istället för tv-tittande ;)

Hur tänker ni? Låter ni era bebbar titta på tv eller är ni ännu strängare än oss? :) 




Kommentarer
Postat av: Laura

Tänker ungefär i samma banor som er angående det här med skärmar. Var också väldigt mot skärmtittande innan Mert föddes, men nu är jag av den åsikten att det kanske inte är så farligt med lite extra underhållning i vissa fall. Vi använder också Babblarna i precis samma situationer som er, då han blir ledsen i bilen eller då naglarna ska klippas! :) Andra situationer då jag kan parkera honom i babysittern framför datorn/TV:n i några minuter är t.ex. om jag är ensam hemma och behöver gå på toa eller vi ska gå ut och jag måste klä på mig och han inte orkar leka för sig själv och bara gnäller. Om Bobbo och Diddi kan hålla honom glad i några minuter så är det guld värt. Förutom Babblarna är även Pingu och Teletubbies populära. Hopphattens "Djungelvandring" och "Dansa Dansa" verkar han också tycka att är roliga. ;)

Att ta TV:n eller datorn till hjälp ibland i sådana här fall tycker jag inte är så farligt. Då han blir större tror jag också säkert att vi kommer att titta på barnprogram ibland, men jag vill ändå hålla det inom vissa gränser, kanske max någon timme per dag då vi kan mysa tillsammans och varva ner lite grann. Däremot vill jag inte vara en sådan mamma som låter ungen titta på barnprogram/TV hela dagen bara därför för att jag inte orkar/har lust att hitta på något själv tillsammans med ungen, det har jag ingen förståelse för.

Här i Turkiet är det tyvärr väldigt vanligt att TV:n står på i bakgrunden under hela den vakna tiden, så även små barn vänjer sig vid att titta på TV (Merts kusiner som är 3 och 5 år gamla sitter fastklistrade vid såpoperor vareviga kväll!). Hos oss hålls TV:n stängd hela dagen och öppnas bara på kvällen. Att jag skulle få titta på någon TV-serie eller film medan Mert är vaken är dock bara att glömma, så länge orkar han inte vara utan min uppmärksamhet. :P

Svar: Jaa, ibland räcker man ju inte till helt. Skulle dock aldrig sätta honom framför tvn om jag inte verkligen måste. Som tur är så tycker Liam det är roligt att riva ut kläder ur min garderob medan jag klär på mig ;) Men det kommer ju ibland stunder då det skulle vara praktiskt och skönt att bara slå på något för honom att se :) Ja precis, jag vill inte använda tvn som en barnvakt. Så tänker jag iaf nu. Hehe. Ju äldre han blir ju mer får han se typ. I början blir det kanske Bolibompa typ. Om det fortfarande finns? Haha. Och sen mer och mer med tiden. Nää, jag skulle inte kunna slå på något för honom om jag inte har något jag veeerkligen måste göra där och då som han inte samarbetar med. Skulle tex inte sitta bredvid och hålla på med telefonen, äta frukost, läsa tidningen osv medan han ser på något... Men alla är vi olika! :)
Nicole

2014-11-28 @ 23:54:21
URL: http://papatya.blogg.se
Postat av: Tanja

Vi är inne på precis samma spår. Händer någon gång precis som med er att han får titta på Fem små apor hoppade i sängen när det krisar=)

Svar: Åhå, den kanske vi tar till när han blir less på babblarna :)
Men ja, i nöden är det mesta tillåtet ;)
Nicole

2014-11-29 @ 07:19:42
URL: http://tanjaselma.blogg.se
Postat av: Caroline

Vi har resonerar precis lika innan Elliot kom. Nu ser vi inte på tv så ofta så det är sällan ett problem men vi har liksom er tagit fram paddan några gånger i nödfallssituationer :-P Men det är verkligen inte ofta och som sagt bara under speciella omständigheter :-)

Svar: Jaa precis. I nödfall är det tur att paddorna och telefonerna finns :))
Nicole

2014-11-29 @ 09:35:01
URL: http://bordercollie.devote.se
Postat av: Alex

Vi hade inte reflekterar så mycket angående skärmtid innan Lo kom men började känna att ju mer medveten han blev om omgivningen desto oftare började vi hålla teven avstängd. Nu för tiden har vi bara teven på när han somnat. Skönt tycker jag! Det här med att avleda med tex babblarna på telefonen har jag inte ens tänkt på! Det är ju en bra idé ifall man behöver att lillen ska underhållas en kort stund. Lo hatar tex att åka bil. Hmm, ja. Tack för tipset!

Svar: Haha vad bra! :) Det är väldans skönt att kunna ta till i tex bilen när det inte går att stanna, eller vid andra kaosiga tillfällen :)
Nicole

2014-11-29 @ 21:24:56
URL: http://alexochlo.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jag håller med! :) har iofs ofta på tv men Noelia brukar inte titta mot den o aldrig behövt använda mobilen i nödfall, hennes moster visade henne babblarna för ett tag sedan men hon var inte så intresserad. Skönt...men lite udda unge ;)

Svar: Haha! Vad skönt :) Och skönt att ni aldrig behövt den i nödfall heller. Gör ju saker enklare ;)
Nicole

2014-11-30 @ 21:20:52
URL: http://johannaraaf.blogg.se
Postat av: Anonym

Har nog haft samma inställning som dig. Tänkte faktiskt skriva inlägg om det men har inte blivit av. Jag har en gång använt tv:n som underhållning, satte då på teckensånger. En kvinna som sitter på gräset och sjunger barnlåtar. Efteråt kände jag mig som sämsta mamman i världen fast jag inte tror att en gång så skadar något. Babblarna älskar jag men känner inte att jag vill visa filmerna för Hilmer utan vi kommer köpa böckerna och figurerna.
När han vaknat på kvällen har han suttit med vid tv:n men försöker då ha honom sittande åt fel håll. Vi tittar på filmer på honom och hans släktingar om jag behöver avleda med telefonen eller spelar musik, det brukar funka bra :)! Han är inte helt fri från skärmtid som jag haft som mål men ska verkligen göra allt jag kan för att inte använda den som barnvakt. Tror dock som sagt att det inte skadar någon gång ibland men blir ju lätt en vana när man ser hur lätt det går.

Svar: Jaa jag vill inte heller ha som barnvakt. Men i krislägen är jag glad att det finns alternativ att ta till :)
Skadar nog inte som du själv sa men det känns bara inte helt bra att låta honom sitta vid skärm mer än nödvändigt!
Har filmer på Liams mormor som hon har skickat som vi har visat i vissa krislägen också. Men som sagt, skärmtid blir det bara vid kris. Och skype :)
Nicole

2014-12-01 @ 10:14:01
URL: http://lillapyret.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0