Hejdå rökare!

Varning för att kanske trampa rökare på tårna i detta inlägg, men detta är mina åsikter.
 
 
Jag läste precis ett inlägg av en tjej som skrev om rökning och barn. Hon var väldigt emot rökning runt barn hon med.
Jag har aldrig fattat grejen med gravida som vågar röka. Eller pappor som vågar röka när deras kvinnor är gravida. Men jag orkar inte gå in på det. Jag tänkte skriva om tiden efter graviditeten. 
Ingen kommer få röka i närheten av vår son. Det blir nolltolerans på det.
 
Det jag vill komma till i detta inlägg är att det finns något som heter tredjehandsrökning. Och det är då när röken satt sig i väggar, kläder, möbler osv. Om en person röker och sen kommer och förväntar sig att få hålla i min son så kommer den personen få ett bestämt nej då röken sitter kvar i både dennes kläder, händer, hår och hud.
 
Plötslig spädbarnsdöd ökar med 50 % (!!!!) när foster eller spädbarn utsätts för passiv rökning. Jag vet inte hur procentmässiga ökningen för tredjehandsrökning, men det är i alla fall en ökad risk även från det. Det finns inte en chans på kartan att jag tänker ta den risken. Allergier, astma och eksem ökar också för de stackars små liven.
Sen kan folk hålla på och säga "min mamma/pappa rökte med mig och jag mår bra" bla bla bla. Det är säkert så, men JAG anser inte att det är värt risken. Anser någon annan det så får det stå för dem.
 
Hur som haver. Med detta vill jag säga:
sluta röka om ni vill få hålla eller vara nära vår bebis! :)
 
 
 
Vi ska skydda dig så gott vi bara kan! <3
Better safe than sorry. 
 
 



Kommentarer
Postat av: Caroline

Så himla bra att fler tar upp det. Eftersom jag vill tro gott om människor i grunden så tror jag att man utsätter sina barn för detta pga okunskap. Så sprid kunskapen! :-)

Svar: Ja man kan ju hoppas för allt i världen att det handlar om okunskap! Annars är det väldigt tragiskt...
Då får vi sprida vidare helt enkelt! :)
Nicole

2014-03-31 @ 16:02:34
URL: http://bordercollie.devote
Postat av: Linda G

Älskar din mage! :D

Svar: <3 tack finis! Jag med :D hehe
Nicole

2014-03-31 @ 16:26:21
Postat av: Madde

Jag är helt och hållet med dig på denna punkt! Inte en chans att någon rökare kommer i närheten av mina barn (om jag får några vill säga). Finns som du skriver mycket att säga om rökning och när det kommer till ett litet barn är det totalt stopp!

Svar: Så himla skönt att höra att fler tycker som jag. Hoppas att alla får upp ögonen och fimpar. Speciellt när de har barn eller kan vistas runt barn.
Och du kommer få! :) Jag håller alla tummar för denna gången :))
Nicole

2014-03-31 @ 17:33:02
URL: http://maddesliv.wordpress.com/
Postat av: Tigern

Bra skrivet. Det tas upp alldeles för lite om faror med tredjehandsrökningen. Bra att regeringen börjat genomföra åtgärder mot rökning på uteserveringar, även om jag personligen skulle önska att det blev mer otillgängligt att köpa cigaretter. Borde bara att köpa på systemet!

Svar: Jaa verkligen alltför lite... Jag tycker det bara borde tvärförbjudas. Helt sjukt att det fortfarande är lagligt!
Nicole

2015-10-04 @ 01:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0